نوشته های خیس من

ساحل آرامش لحظه هام

**درسی بزرگ از سرنوشت تلخ نوکیا برای همه**

  • چهارشنبه ۳۰ فروردين ۹۶
  • ۱۷:۰۸

شرکت نوکیا یکی از قدرتمندترین شرکت های دنیا و بزرگترین تولید کننده گوشی های تلفن همراه در جهان بود که اخیرا پس از کاهش 99 درصدی ارزش سهامش توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد.

در طول برگزاری نشست خبری اعلام فروش این شرکت به مایکروسافت رییس این شرکت گفت: "ما بهترین تیم مدیریتی و اجرایی را در اختیار داشتیم، ماهیچ اقدام اشتباهی انجام ندادیم، سخت تلاش کردیم اما علی رغم همه این ها شکست خوردیم." بعد از گفتن این جمله تمام تیم مدیریتی نوکیا و خود رییس آن شرکت به طور غم انگیزی گریه کردند.




از اوایل سال 1990 تا سال 2012، نوکیا یکی از قدرتمندترین کمپانی های دنیا و  بزرگترین تولیدکننده گوشی های تلفن همراه در جهان با در اختیار داشتن 80 درصد سهم بازار بود. قیمت هر سهم این شرکت 42 دلار و ارزش این شرکت 250 میلیارد یورو بود. نوکیا یک شرکت فوق العاده قوی با مدیرانی کاربلد و حرفه ای بود که کارشان را به خوبی انجام می دادند. اما متاسفانه امروزه به خوبی کار کردن و حفظ وضع موجود برای موفقیت کافی نیست.


رهبران نوکیا، به دنبال یادگیری مداوم و تغییر و نوآوری سریع نبودند. آنها نتوانستند تغییرات مداوم و سریع صنعت تلفن همراه را که به واسطه شرکت های سامسونگ و اپل آورده شدند را پیش بینی کنند. شرکت های اپل و سامسونگ تا چند سال قبل هرگز گوشی موبایل تولید نمی کردند اما آنها شرکت های یادگیرنده ای بودند و مدام به دنبال یادگیری، تغییر و نوآوری می گشتند.


خیلی سریع iphone و Galaxy گوشی های نوکیا را در بازار کنار زده و سهم قابل توجهی از بازار گوشی های تلفن همراه را به خود اختصاص دادند. از سال 2011 تا 2013 نوکیا از رتبه اول بازار به رتبه دهم سقوط کرد. سهم بازار 80 درصدی نوکیا به 3 درصد رسید. ارزش هر سهم نوکیا از 42 دلار به 2.5 دلار کاهش پیدا کرد. هزاران کارمند سخت کوش نوکیا از کار برکنار شدند. ارزش شرکت نوکیا با کاهشی 99 درصدی از 250 میلیارد یورو به 3.79 میلیارد یورو رسید. 


شرکت نوکیا هیچ اشتباهی نداشت. آنها هیچ کار خطایی انجام ندادند اما جهان به سرعت در حال تغییر است. ضعف آنها در عدم یادگیری، رشد و تغییر مداوم و سریع بود. آنها به این خاطر که یادگیری مداوم را فراموش کردند، نه تنها شانس خود برای رسیدن به موفقیت را از دست داده بلکه شانس بقا را نیز از دست دادند.


امروزه اگر به دنبال رشد و پیشرفت نباشید و از موفقیت امروز خود راضی بوده و به دنبال حفظ وضع فعلی باشید شکست خواهید خورد. نوکیا به واسطه موفقیت چشمگیری که داشت شکست خورد. آنها قربانی موفقیت خود شدند.  


اگر شما از وضع خود راضی باشید و به جای آموزش های جدید و یادگیری مداوم به دنبال حفظ وضع کنونی بوده و از یادگیری و آموزش دست بکشید قطعا قربانی خواهید شد.

  • نمایش : ۱۶۲
  • ABOLFAZL :.
    چه درس تلخی
    بله متاسفانه تلخه
    sepi AL
    دیروز داشتم به این موضوع فکر میکردم که اگه ازین خراب شده رفتم بیکار نشم
    از این خراب شده میخوای بری؟  کدوم خراب شده میخوای بری؟
    زهرا
    پس نتیجه میگیریم که هیچوقت به وضعیت امروزمون راصی نباشیم
    بله نتیجه اخلاقیش میشه همین
    جیرجیرک .
    آره همیشه دست بالا دست زیاده ...
    منظور اصلیش این نبودا
    sepi AL
    این خراب شده (بلاگ) نه! اون خراب شده ای ک توش کار میکنم
    یه جا که کمتر خراب شده
    خراب شده هات چه ربطی به پست من داشت آخه؟
    ملکه بانو
    چه نکته مهمی!
    بله واقعا عبرت آموزه
    آذری قیز
    اگر به فرموده ی مولامون عمل کنیم قطعا به سرنوشت نوکیا دچار نمیشیم:

    امام على علیه السلام : هر که دو روزش یکسان باشد، مغبون است . . . و هر که فردایش بدتر از دیروز او باشد، محروم است
    خیلی برام جالبه بدونم تحلیل رئیس نوکیا از این همراهی نکردن با سیر صعودی بازار موبایل دقیقا چی بوده؟ اونا همه چیز داشتند کیفیت گوشی هاشون اصلا قابل مقایسه با سامسونگ و اپل نبود. بی نظیر بودن ولی حیف که نخواستن با موج زمانه همراهی کنن.
    چقد من مقاله های تحلیلی شما رو دوست میدارم.
    فرمایشتون کاملا صحیحه
    اونطور که از متن برمیاد شاید رفتن تو باد غروریکه تازی در بازار
    شما لطف دارید البته مقاله از خودم نبود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">