در برف چگونه برانیم؟
سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ب.ظ
بنظرم این موضوع شاید برای خیلی ها قابل استفاده بشه، با توجه به اینکه این مطلب کپی هست اصل مقاله رو میتونید از این لینک بخونید..ولی اصل مقاله رو هم بدون کم و کسر حتی با ذکر عنوانش اینجا میارم:
حالا بزن بریم برف بازی
بابک چهارباشیان: شاید این ذوق تعطیل شدن مدارس بود که هر روز زمستان ما را از خواب ناز به پای پنجره میکشاند و شاید هم شور و حالِ ساختن آدم برفی با دوستان. هرچه که بود و هست، هنوز با قرمز شدن آسمان چشم به ابرها میدوزیم و منتظر برف میمانیم. برفی که شاید دیدنش از پشت پنجره و در نهایت راه رفتن در فضای رمانتیک محلهمان جذاب باشد. اما اوضاع در کوچه و خیابانهای شهر به کل متفاوت است. ترافیک، تاخیرهای صبحگاهی، تصادف و هرج و مرج.
اما به راستی میتوان با رعایتی نکاتی بسیار ساده خود و دیگران را از بسیاری از مشکلات دور نگه داشت.
به ماشینت حال بده قبل اینکه زمستون حالشو بگیره …
در این مطلب سعی ندارم از جمله بندیهای پیچیده و طولانی استفاده کنم. خیلی سریع نکات و مواردی را گوش زد میکنم که یا خودتان یا تعمیرکار خودرویتان آن ها را چک کنید.
۱- سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو را بازبینی کنید. درست خواندید سیستم سرمایشی. برای از بین بردن بخار شیشه ها هیچ عملی بهتر از روشن کردن کولر خودرو برای مدت کوتاه نیست.
۲-بررسی آب سیستم خنک کننده که توضیح واضحات است. لطفا حتما از ضد یخهای مورد تایید کمپانی سازنده خودرو استفاده کنید.
۳- از آنجائیکه ترموستات وظیفه قطع و وصل جریان آب برای ورود به سیستم خنک کننده (رادیاتور) را دارد، لذا استفاده از ترموستات با درجههای بالاتر برای فصول سرد توصیه میشود. این امر به بالا نگه داشتن دمای موتور برای کارکرد بهتر آن و استفاده از باد گرم بخاری در مواقع لازم کمک میکند.
۴- تمامی چراغهای خودرو را با وسواس زیاد چک کنید. در این فصل به علت آلودگی هوا و شرایط جوی عمق دید به شدت کاهش پیدا کرده و هر چراغی هر چند ضعیف، کورسوی امیدی است.
۵- لطفاً خساست را کنار گذاشته و از مایعهای شیشه شور استاندارد خودرو استفاده کنید. محتویات جویآب در فصل زمستان کار ساز نیست. به من اطمینان کنید.
۶- این نکته هم کمی هزینه در بر داشته، اما از آن گریزی نیست؛ لاستیکهای خودرو! برخی مشاهده شده دوستان از لاستیکهایی صافتر سر فابین بارتز استفاده میکنند. لطفاً جان خود و همراهان را به خطر نیاندازید.
۷- دفترچه راهنمای خودرو خود را بخوانید و درصورتی که گیربکس از قابلیتهای ویژهای برای مسیرهای برفی برخوردار است، نحوه استفاده از آن را فرا گیرید.
۸- حتماً یک شارژر فندکی و یا هرگونه منبع شارژ اضافی در خودرو به همراه داشته باشید تا در مواقع اضطراری امکان تماس داشته باشید.
برف به شوماخر هم رحم نکرد. شما که جای خود دارید...
لطفاً کمی آرام تر !
بارها در مطالب مختلف به این نکته تاکید کردهام که با وجود رعایت تمام نکات امنیتی این راننده است که حرف اول و آخر را در سرنوشت خود و خودرو میزند (البته تا ظهور کامل خودروهای تمام خود ران). همان طور که در جریان هستید شوماخر راننده افسانهای فرمول یک نیز در همین زیبایی برف، سلامتی خود را از دست داد. پس دست از شیطنت بردارید و به فکر سلامتی خود و دیگران باشید. قبل از ذکر نکاتی در این خصوص باید به این مطلب توجه کنید که طول مسیر ترمزگیری در برف و یخ بصورت میانگین ۱۰ برابر حالت نرمال میباشد. یعنی تمام اعداد نمودار قرمز را ۱۰ برابر کنید. اعداد کمی نگران کننده است. اینطور نیست ؟
۱- در صورت عدم نیاز ضروری به خودرو شخصی، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
۲- از حرکتهای انفجاری بپرهیزید. حرکتهایی از قبیل شتابگیری مثبت و یا منفی پرفشار، فرماندهی ناگهانی و در کل توزیع وزن پر تلاطم خودرو.
۳-در مسیرهای مستقیم، از کروز کنترل استفاده نکنید تا هر لحظه به وضعیت خودرو آگاه باشید.
۴- هنگامی که خودرو شروع به سر خوردن میکند، ترمزگیری از بدترین تصمیمهاست.
۵- آهسته برانید. تمامی حرکتهای شما در برف و سطوح لغزنده با تاخیر انجام میشود. پیچیدن، گاز دادن، ترمز کردن و … پس آهستهتر برانید.
۶- اگر خودرو شما مجهز به ترمز ABS است در سطوح لغزنده امکان احساس ضربههایی در پدال خواهید بود. نگران نباشد این عکس العمل طبیعی بوده و این سیستم ضد قفل است. اما اگر خودرویتان مجهز به این فناوری نیست، از ترمز threshold استفاده کنید. برای این کار پاشنه پا را بر کف خودرو محکم کرده و با پنجه پا آرام فشار داده تا مانع قفل شدن لاستیکها شوید.
۷- تا جایی که می توانید توقف نکنید، شروع حرکت در مسیر های برفی بسیار سخت تر از ادامه مسیر است. پس با رعایت فاصله و سرعت مناسب به تناوب حرکت خود ادمه دهید.
۸- در مسیر های مارپیچ حتما قبل از پیچ سرعت خودرو خود را کم کرده و از گاز دادن و یا ترمزگیری در طول پیچ اکیدا خودداری نمایید.
۹- در سر بالایی ها از گاز دادن بی جهت اکیدا خود داری نمایید. گاز بیهوده فقط باعث هرزگردی تایرهای شما و در نتیجه از دست رفتن چسبندگی بین لاستیک ها و سطح حرکتی می شود.
۱۰- اگر در سرازیری خودرو شروع به لیز خوردن کرد، در خودرو های اتوماتیک، دنده را در حالت N و در خودرو های گیربکس دستی پا را روی کلاچ گذاشته و جهت فرمان را در مسیر لیز خوردن قرار دهید . شاید که چسبندگی به تایر ها بازگردد.
در سفر چه باید کرد.
۱- همیشه سطح بنزین خود را از نصف به بالا نگاه دارید.
۲- خودرو هر آن امکان خرابی را دارد. در فصل سرما حتما لباس گرم به همراه داشته باشید تا در مواقع اضطراری خود را بپوشانید.
۳- در زمان بارندگی امکان ریزش بهمن در جادههای کوهستانی ایران بیش از پیش میشود. در مواجهه با این اتفاق طبیعی از فرار کردن کورکورانه دست بردارید و در نزدیک ترین فاصله از کوه خودرو را متوقف کنید.
۴- در برف های سنگین هیچ تایر و گیربکسی جایگزین زنجیر چرخ نمی شود. به خودرو های چند صد میلیونی خود بیش از حد اطمینان نکنید.
۵- از پر باد بودن لاستیک های خودرو مطمئن شده و هرگز باد آنها را کم نکنید. این کار هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.
۶- قبل از شروع حرکت برف های روی سقف و چراغ ها را حتما تمیز کنید. این برف ها در هنگام ترمزگیری های شدید روی شیشه جلو سر خورده و دید شما را به کلی از بین خواهد برد.
۷- در مسیر هایی که با نمک و شن یخ زدایی نشده اند، رد تایر های خودرو های عبوری قبلی، برف را به شدت فشرده و لغزنده تر کرده اند. پس ترجیحا از برف های نکوبیده مسیر خود را انتخاب کنید.
۹۵/۱۱/۰۵